Monday, May 21, 2012

try masak: dakjuk





dakjuk : bubur (nasi) ayam korea




comment: rasa dia.....mcm kuehteow kungfu? walaupon xde seafood...sy pon xpasti knpe rsenye sama...mungkin sebab ada telur...mengikut pengalaman sy sebagai penggemar bubur, rse dia mmg la xde rse bubur ayam kita...mahupon bubur ayam McD...



How i Do it
bahan2:
1.  3/2(satu setengah) ketul ayam boneles sadia...
2.  5ketul(ulas?) bawang putih
3.  2 biji telur 
4.  2labu bawang besar (disebab kt rumah xde green onion de tu, sy pakai bawang yg dah berdaun sbb nk mnde ijau tu...;p)
5.  secawan beras
6.  air
7.  garam
8.  cabai ijau
9.  kicap manis(sbb bubur da masin nnt lg masin klu pki kicap masin)
10. cuka
11. lada hitam 
12. serbuk cili (kalo cabai dah pedas xyh pon xpe...xbgus utk ksihatan)

cara2:
1. rebus ayam dlm 40 minit dgn air yg banyak..(klu periuk xbesar boh je air pnuh2...)api kuat, lps da mendidih api kecik
2. rendam beras..bila ayam mcm da 40minit masak ayam, masukkan beras...
3. buang la lemak2 ayam tu nnt gemuk...klu nk gemuk xpe..;)
4. tutup periuk supaya bau nye xlari...(ceceh..yeye je)
5. masukkan bawang putih..(sy potong de, xboh sketul sbb spe nk mkn bawang putih seketul?)
6. biar 30 minit dgn api pelahan...keluarkn ayam bila nmpk ayam tu dah masak..
7. boh bawang besar dan telur yg dah dipukul...(lps boh telur tu jgn kacau terus..bia je dlu)
8. lps tu bubuh garam n lada hitam...(resepi ni de pakai lada hitam kat sos de..tp mls nk buat 2 sos..so boh je lada itam dlm tu...haha)
9. kacau2 mendidih sikit...siap!
10. buat sos de dgn gaulkan cabai ijau yg da dipotong, bawang, cuka, kicap manis, serbuk cili...(ayah sy klu de buat sambal kicap de tekan2 cili tu bg pedas de kluar ke seluruh kawasan...;P)

siap!


p/s: de adelah bubur yg kte xterlagi2 mebi sbb boh telur dlm kuah n ayam tu blemak...tp bgus la untuk org yg nk diet..kurg sket mkn...haha




Wednesday, May 9, 2012

try masak : chili chicken



im not sure if they are indian food..based on the comments some say its chinese..but who cares...



comment: it taste like kicap chicken instead...but different from our ayam masak kicap...it taste is very unique...macam ayam kicap campur ayam panggang campur sesuatu...haha!

how i do it:
ingredients:
1. 2 piece of Sadia's boneless chicken leg (its one of Japan's halal chicken)
2. some flour (i cant find tepung jagung)
3. salt
4. Kicap Tamin Perdana (its Malaysia's soysauce but i never find one at Malaysia's kedai runcit..hahah)
5. 1 egg
6. 4 garlic (i just cant accept they use that much garlic...jimat2)
7. 2 green chili + 3 driedchili (my green chili is very hot but still its not hot enough)
8. 1 onion
9. vinegar
10. blackpepper
11. thai's chili sauce

Steps:
1. cut the chicken into small pieces and mixed with some of ingredients 1. 2. 3. 4. 5. &11.
2. fry the chicken until its golden brown...not black! its brown...haha
3. take out the chicken and put away the oil leaving about 3 spoon of them in the pan
4. tumis the chopped garlic, onion and chili
5. pour some chili sauce and soysauce and put in the chicken..
6. add some water so that it wont burn and some vinegar and wait till it cook

finish!

p/s: sorry my english is soooo...urgh...need to practice more english...thats why this post is in english...practice3!


posted from Bloggeroid

Tuesday, May 8, 2012

Ini Serius

setelah seminggu (kot) selepas Bersih yg baru tu....sy ingin bersuara lah...hahah...sila jgn takut, xde sape akan masuk penjara...

seriously, it have been a week (or at least i felt so), tp kt facebook tu masik tkeluar2 lg isu2 yg sy rse xmatang...kerajaan xmatang, pembangkang xmatang, rakyat pon xmatang...ish! ish! ish! geram nengoknye...pembangkang dok push2 rakyat, kerajaan dok bodek2 rakyat, rakyat dok layan...kome dok susah2 ni, agak2 komfem ke org2 tu nanti ngundi sape?....ntah2 nnt pening buat undi rosak...xpon undi calon bebas..logik la sikit......haiss


nah tgk sikit video pasal Syria ni....isu ni taw x? org mati2 lg kot...kome seronok men tolak sane ni kan?...haisss

btw, video tu bukan nk tekankn isu Syria, sebenanye nk amik part 4:30~4:47
bahagian xmungkin tu...

"xmungkin Allah akan memenangkan kegelapan terhadap cahayaxmungkin Allah akan memenangkan kesesatan terhadap kebenaranxmungkin Allah akan memenangkan kezaliman terhadap keadilanxmungkin Allah akan memenangkan kerajaan yang zalim terhadap rakyat"

unless there's something wrong u do...<---ini saya cakap
xke kerajaan itu zalim thdp rakyat sebab rakyat itu seniri pon zalim terhadap diri mereka sendiri?..
xke kita kesesatan sebab kita pon masih ada kebenaran yg kita sembunyikan?
xke kita kegelapan sebab kita berdiri menutup cahaya masuk?
xke kita buat salah dulu?...

hah? hah? hah?

ok tu je entry geram...
sorilah, xde berisi mana ponn..

p/s: sy xsokomg pihak mne pon skrg ni...wlupon video tu mcm masuk isu bangkit sikit...
p/p/s: td terbaca Jepun jumpa minyak kat negara de..dlm2 gembira, de komen2 yg berkata seperti "Amerika xkn biarkn bnde ni...","China pasti serang...","saya risau kalau minyak ni membawa kpd perang","baguslah klu minyak ni membawa kepada Arab Saudi tp klu dia membawa kepada Iraq?" tgk, mereka risau negara mereka...kita? saya? saya risau klu jepun kne serang...T.T



tambahan:
ntah yg kome sibuk nk tolong nilai de tu buat pe?..

sponsored by