Sunday, July 31, 2011

Ayam Madu Berjuta Lemon

ok tipu..xberjuta pon lemon..satu je lemon nye... saje je seronok nk ngikut orang suka tulis bjuta lemon tu kan...ngehehehe

harini masak Ayam Madu Lemon sempena mnyambut kehadiran bulan ramadhan yg berbau wangi ini.. ;D

meh nak share resepi..
sharing is caring kan..(dpt pahala lg)

berangan lah kaw blakang rumah ade kapal lalu lalang

Resepi Ayam Madu Berjuta Lemon
Bahan-bahan:
1 biji lemon
2 sudu besar madu (ikot citarasa)
2kepak + 2peha ayam
2 sudu kicap
1 sudu sos cili
1 sudu sos tomato
minyak utk menggoreng
garam
2 ulas bawang putih
1 cm halia
1 sudu besar tepung jagung
sedikit lada sulah

Cara-cara:
peramkan ayam yang dah dicuci dengan air perahan lemon, kicap, lada dan madu untuk paling kurang stgh jam..sy buat 2jam..tp kalau semalaman lagi terbaik..
goreng ayam yang diperam tu sampai betul2 garing..(air perap tu kalau de lebih jgn buang)
menggunakan minyak yang sama (kalau bnyk buang la) tumis (ye ke tumis?) halia dan bawang putih..
bila dah naik bau, masukkn sos, tepung jagung yang dibancuh dengan air, garam, air peraman ayam..
(saya masuk kan cili ijau jgk sbb sos cili xpedas)
bila sos(kuah?) dah pekat masuk ayam yg digoreng n gaul rata-rata
lepas tu angkat boh dekat atas pinggan, kalau de lemon lebih, boh la sikit wt hiasan kat ayam
siap
sedap
cepat
nyam3


jadilah ayam madu berjuta lemon


selamat mencuba!
bye!


p/s: harini hujan..dah lama xhujan musim2 panas ni...berkat nk masuk Ramadhan kut.. terima kasih Allah :*

8 comments:

  1. macam sedap jek nih... teringin nak rasa laa...

    ReplyDelete
  2. haa..ape lg..buat la..puasa2 ni..best taw! :p

    ReplyDelete
  3. uihh sedapnyer.. eh posa lak.. huhuhu

    ReplyDelete
  4. ehehe...sori lah kalau tergoda..:p

    ReplyDelete
  5. sedapppp! aku tengok da tau. yes btmbh mknn yg aku nk ko msk. hahaha. slmt bpuasa! ;)

    ReplyDelete
  6. ahaha...mmg sedap ponn... :D

    tp ko x jd dtg sini, so xdpt lah nk tlg mskkn..;)

    ReplyDelete
  7. woooooow oishisou!
    wehhh aku mati2 ingt ko p mkn kat restoren mne kat hiroshima tuh..siap ad kapal lalu lalang hak3!!

    ReplyDelete

Ye?

sponsored by